L'ajuntament de Sant Joan ha presentat el nou pla d'acció comercial que el Consell de Cambres de comerç de la comunitat ha realitzat a petició de la consellería d'Indústria i Comerç.
L'estudi és una extensa anàlisi de la situació comercial del municipi en el qual, a més d'oferir un diagnòstic, proposa una sèrie d'accions que potencien l'activitat i el dinamisme de la seua fibra comercial.
En l'examen de les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats de Sant Joan s'estableix que el comerç de la localitat està basat en un model de proximitat i tradicionalidad que fideliza al 80 per cent dels compradors residents. Al mateix temps, posseeix un bon grau de comunicació, potenciant l'àrea d'influència i la connectivitat amb pobles limítrofs, per la qual cosa es produeix una significativa despesa de visitants i turistes.
No obstant açò, aquesta bona comunicació també propicia que alguns dels residents de la perifèria del municipi puguen inclinar-se per realitzar les seues compres en l'exterior i, principalment, en la capital de la comarca. Així i tot, aqueix percentatge tan solament representa a dos de cada deu compradors.
D'altra banda, els productes que més atrauen al comprador santjoaner són l'oci i la cultura. Sobre açò, la nota amb la qual els consumidors valoren al comerç local és de 7'4 sobre 10, al mateix temps que afigen que els elements més cridaners de la seua atenció són els aparadors i la relació qualitat/preu.
Actualment, set de cada deu comerços pertanyen al sector terciari constituint una ciutat de serveis composta per uns 240 establiments dels quals el 30% és afiliat a l'associació.
Davant aquesta situació, les propostes de l'estudi per a la major dinamització del comerç a Sant Joan passen per l'àmbit de la mobilitat i l'accessibilitat. Canvis en el tràfic i estacionament de vehicles i fins i tot rutes i major senyalética per a vianants. Així mateix, es dóna molta importància a la millora del mobiliari urbà, l'enllumenat públic i l'arbrat viari que atorguen un sentit estètic a l'entorn, que sigut descurat.
Altres mesures plantejades i que ja està duent a terme el consistori són la creació d'una imatge comercial, la campanya d'obertura els dissabtes, els programes de promoció i animació comercial o les reformes i millores de l'entorn en el mercat municipal.
Com va destacar en la seua intervenció l'alcalde Manuel Aracil, la realització d'aquest ambiciós conjunt d'actuacions ha de basar-se en la participació, el compromís i el consens de totes les administracions i associacions comercials i és que “no hi ha pitjor acció comercial que aquella que no es realitza”, va afegir. Així, es va mostrar convençut que aqueixa participació i compromís de tots “farà que ens trien constantment com a opció preferent”.
Per la seua banda, la directora general de Comerç i Consum, Silvia Ordiñaga, ha subratllat la importància dels Planes d'Acció Comercial “com a eina fonamental per a enfortir al sector i per a impulsar la recuperació econòmica”. Així, ha assenyalat que aquests Planes “són un instrument clau que ens està permetent analitzar les necessitats i inquietuds del sector comercial en els municipis i que repercutirà en el seu creixement i prosperitat”.
Ordiñaga s'ha manifestat en aquests termes durant aquesta presentació que s'emmarca dins del conjunt de Planes impulsats per la Conselleria d'Economia, Indústria i Comerç i les administracions locals i que ha sigut elaborat per l'Oficina de Comerç i Territori del Consell de Càmeres de la Comunitat Valenciana durant el període 2010-2011.
Durant la seua intervenció, la directora general ha fet especial recalcament en què en una conjuntura econòmica desfavorable com l'actual “des de la Conselleria apostem per iniciatives per a impulsar el comerç que, com el Pla d'Acció Comercial, va a permetre reforçar la decisió dels comerciants despertant la necessitat de la innovació i la modernització i consolidar a aquest sector tan important per a la Comunitat Valenciana”.
El Pla de Sant Joan ha sigut dut a terme per un equip multidisciplinari que ha afrontat la seua elaboració des d'una perspectiva integral abordant tots els aspectes que afecten a l'activitat comercial del municipi. La finalitat és l'engegada d'un conjunt d'accions que dinamitzen el comerç de la localitat per a mantenir i impulsar la seua competitivitat.