Concejalía
Valencià
La regidoria de cultura de Sant Joan d'Alacant i l'Arxiu Municipal han posat en marxa el projecte de digitalització del seu fons documental històric amb la finalitat de fer-ho més accessible als ciutadans i investigadors i per a la millor conservació dels documents originals. Clara Rodríguez Montesinos, edil de cultura, es mostra molt satisfeta pels resultats obtinguts, posant en valor el patrimoni documental del que és posseïdor aquest municipi.

En aquesta primera fase s'han digitalitzat els Llibres d'Actes de l'Ajuntament Ple des del més antic, que s'inicia en 2 de gener de 1870 fins a 1940.

Els llibres de 1871 i 1872 no estan localitzats, per la qual no s'ha pogut realitzar la seua digitalització, així com tampoc s'ha realitzat la captura d'imatges del llibre de 1920-1922 pel mal estat de conservació que desaconsellava la seua manipulació i es troba esperant ser restaurat.

El Ple Municipal és l'òrgan col·legiat format per la suma de tots els regidors i l'alcalde que es reuneix periòdicament per a decidir sobre els assumptes més importants que afecten al municipi i la corporació; les seues sessions queden plasmades oficialment en els denominats Llibres d'Actes del Ple o Cabildo en els quals queda reflectit l'esdevenir de la història municipal. Aquests llibres han d'anar foliats, segellats i rubricats en totes les seues fulles, amb diligència d'obertura en el seu inici i les signatures de tots els assistents a cada sessió siga aquesta ordinària o extraordinària, és a dir, les que es convoquen regularment o les que se celebren amb caràcter d'urgència.

En aquests llibres de 1870 a 1940, a més de les actes del Ple Municipal o Cabildo, podem trobar en alguns casos les actes d'altres òrgans col·legiats municipals com són la Comissió Municipal Permanent (formada per l'Alcalde i una selecció de regidors) i també de la Junta Municipal d'Associats (relacionada amb la Intervenció i el Pressupost Municipal). D'altra banda, en els llibres de la dècada dels anys 30 i coincidint amb la II República Espanyola i la Guerra Civil, ens apareixen les actes de la Comissió Gestora que es va designar en 1931 i entre 1936-1940 en substitució del Ple.

Els treballs de digitalització s'han dut a terme en les instal·lacions de l'Arxiu Municipal per part de l'empresa ARCHIPLUS - DIGICOPY ASSESSORS EN GESTIÓ DOCUMENTAL S.L.O. seguint els estàndards tècnics i de qualitat que fixa la Conselleria de Cultura i el Servei Valencià d'Arxius.

Acces als llibres de d'actes 1870 - 1940