Enguany, la direcció musical de la pregària creada per Goñi, i conservada fins als nostres dies pel poble de Sant Joan d'Alacant, és a càrrec de l'actual director de l'Orfeó Sant Joan, Rodrigo Calçada, a qui ha convidat la Junta Mayor de Cofradías y Hermandades s a dirigir als 70 músics, entre els cantants de l'Orfeó Sant Joan i el grup d'alumnes del Conservatori Professional de Música ‘Vila de Sant Joan' de la Societat Musical La Pau, que interpretaran el Cant dels Dolors. Fa uns danys, la Junta Mayor va obrir una etapa, en la qual convida cada any a músics o directors i els ofereix la possibilitat de participar en la interpretació d'aquesta pregària, considerada com el llegat més important de la música religiosa i popular de Sant Joan. Minuts abans de començar el Cant dels Dolors, a les 19.00 hores tindrà lloc l'Eucaristia, on predicarà el Rector de la Nostra Senyora del Carmen (Alacant) i Consiliario de Càrites Diocesana, José Conejero Tomás. La Junta Mayor també ha pensat de forma especial en ell per a predicar l'Homilia dels Dolors, en tractar-se de l'Any Jubilar de la Misericòrdia i ser José Conejero el sacerdot consiliario de Càrites Diocesana. La missa la co-oficiaran el rector de Sant Joan Baptista, Roque Carlos Jiménez, el vicari parroquial, Eduardo Lorenzo, i el sacerdot adscrit a la Parròquia, Antonio González.
El director coral Rodrigo Calzada Peña és Diplomat en Magisteri en l'especialitat d'Educació Musical, Llicenciat en Pedagogia i Màster d'Educació i Societat Inclusives per la Universitat de Burgos. Va finalitzar els estudis de Grau Mitjà en l'especialitat de Violoncello en el Conservatori de Burgos on també ha realitzat estudis de cant. Ha dirigit nombrosos cors a Burgos cabdal i de llarg a llarg de la seua província com són: la Coral Melgarense (2002-2014), la coral Veus de l'Arlanzón (2002-2005), l'Orfeó Arandino (2008-2009) i el Cor de la Universitat de Burgos (2008-2014).
Ha tingut el privilegi de ser director preparador del Cor de la FECOBUR (Federació de Cors de Burgos) per al concert que es va celebrar en el Fórum al maig de 2013, dins dels actes commemoratius del 200 Aniversari del naixement de Verdi i Wagner. Actualment, establit ja a Múrcia, està cursant el Grau Superior en Adreça Coral amb el mestre Ángel Matute, activitat que compagina amb l'adreça de l'Orfeó de Sant Joan d'Alacant.
Amb independència de qui siga el director, la qual cosa no canvia és que els ‘Dolors' s'interpretaran davant de tot el poble, i que com és tradicional, des de fa més de cent anys, el ‘sou' que se'ls pagarà als músics serà una dotzena d'ous. Les dades a prop de la primera representació del Cant dels Dolors daten de finals del segle XIX. Originalment es cantaven 'a capella' i no es té certesa que qualsevol instrument o grup instrumental, del que s'hagueren perdut les partitures, acompanyara a les veus, en concret, per veus greus. En 1997, la Junta Mayor de Cofradías de Semana Santa de Sant Joan va impulsar, gràcies a la col·laboració de Mª Dolores Caturla i el mestre Antonio Climent, la recuperació de la composició del mestre Juan Goñi, un músic natural de Salvatierra (Àlaba) que va viure a Sant Joan els anys finals de la seua vida (va morir precisament en 1884, possiblement poc després d'estrenar el Cant dels Dolors).
En els últims anys, l'ex director de l'Orfeó Sant Joan, Alberto Alcaraz Pastor va realitzar l'adaptació a quatre veus mixtes i banda, que és com s'interpreten en l'actualitat pel propi Orfeó i una secció de la Societat Musical La Pau. L'obra, originalment, presentava unes característiques molt similars a les d'altres 'Dolors' a la Verge, enquadrats en la tradició mariana europea popular, íntimament emparentada amb el Viacrucis, i l'origen del qual es troba en la baixa Edat Mitjana. Amb una estructura predominantment homofónica, amb unes harmonies senzilles, carregades de lirisme i descrites en to menor, els elements de cada estació (dolor) es troben descrits en la Bíblia (Evangelis) seguint els moments més dramàtics de la vida de María.
El director coral Rodrigo Calzada Peña és Diplomat en Magisteri en l'especialitat d'Educació Musical, Llicenciat en Pedagogia i Màster d'Educació i Societat Inclusives per la Universitat de Burgos. Va finalitzar els estudis de Grau Mitjà en l'especialitat de Violoncello en el Conservatori de Burgos on també ha realitzat estudis de cant. Ha dirigit nombrosos cors a Burgos cabdal i de llarg a llarg de la seua província com són: la Coral Melgarense (2002-2014), la coral Veus de l'Arlanzón (2002-2005), l'Orfeó Arandino (2008-2009) i el Cor de la Universitat de Burgos (2008-2014).
Ha tingut el privilegi de ser director preparador del Cor de la FECOBUR (Federació de Cors de Burgos) per al concert que es va celebrar en el Fórum al maig de 2013, dins dels actes commemoratius del 200 Aniversari del naixement de Verdi i Wagner. Actualment, establit ja a Múrcia, està cursant el Grau Superior en Adreça Coral amb el mestre Ángel Matute, activitat que compagina amb l'adreça de l'Orfeó de Sant Joan d'Alacant.
Amb independència de qui siga el director, la qual cosa no canvia és que els ‘Dolors' s'interpretaran davant de tot el poble, i que com és tradicional, des de fa més de cent anys, el ‘sou' que se'ls pagarà als músics serà una dotzena d'ous. Les dades a prop de la primera representació del Cant dels Dolors daten de finals del segle XIX. Originalment es cantaven 'a capella' i no es té certesa que qualsevol instrument o grup instrumental, del que s'hagueren perdut les partitures, acompanyara a les veus, en concret, per veus greus. En 1997, la Junta Mayor de Cofradías de Semana Santa de Sant Joan va impulsar, gràcies a la col·laboració de Mª Dolores Caturla i el mestre Antonio Climent, la recuperació de la composició del mestre Juan Goñi, un músic natural de Salvatierra (Àlaba) que va viure a Sant Joan els anys finals de la seua vida (va morir precisament en 1884, possiblement poc després d'estrenar el Cant dels Dolors).
En els últims anys, l'ex director de l'Orfeó Sant Joan, Alberto Alcaraz Pastor va realitzar l'adaptació a quatre veus mixtes i banda, que és com s'interpreten en l'actualitat pel propi Orfeó i una secció de la Societat Musical La Pau. L'obra, originalment, presentava unes característiques molt similars a les d'altres 'Dolors' a la Verge, enquadrats en la tradició mariana europea popular, íntimament emparentada amb el Viacrucis, i l'origen del qual es troba en la baixa Edat Mitjana. Amb una estructura predominantment homofónica, amb unes harmonies senzilles, carregades de lirisme i descrites en to menor, els elements de cada estació (dolor) es troben descrits en la Bíblia (Evangelis) seguint els moments més dramàtics de la vida de María.