El temps lliure és un espai i un temps que no correspon de forma precisa a cap institució educativa concreta, però que té unes funcions i possibilitats enormes a tots els nivells de descans, diversió i desenvolupament personal i que, sinó hi ha certes intencionalitats o certs aprenentatges precisos, queda a la disposició del lliure mercat.
L'oci reuneix una sèrie de condicions que li designen com a marc idoni per a la prevenció de conductes de risc perquè és un espai:
- Triat voluntàriament, la qual cosa predisposa positivament a les persones que participa en ell.
- On els processos educatius estan i es donen sense el caràcter formal que el marc escolar confereix, convertint-se en un lloc excepcional per a la formació.
- On es poden aprendre habilitats socials que contribueixen al desenvolupament de la personalitat.
- Catalitzador de les relacions entre els individus que en altres espais tenen dificultadónes d'integració i en aquest poden realitzar processos d'aprenentatge que contribuïsquen a una incorporació social més àmplia.
El començament del treball educatiu sobre l'oci no és en l'adolescència, molt a l'ambtrario, hem d'iniciar aquesta educació en la primera infància. Com sabem, la prevención de problemes relacionats amb els consum de drogues ha de començar des del primer moment educatiu, mentre que els primers consums no solen aparèixer fins a l'adolescència.
D'igual forma, l'educació del temps lliure ha de realitzar-se en totes les edats, encara que fins a l'adolescència no s'aconseguisca la suficient autonomia com per a practicar un oci independent.
Està demostrat que el desenvolupament de conductes prosociales figura com a mecanisme de protecció enfront del desenvolupament de conductes de risc, com el consum de tòxics. A aquest efecte l'acte "Tens pla el dissabte?" pretén facilitar un espai a menors i les seues famílies per al gaudi saludable del temps lliure, les relacions igualitàries, el respecte a la diferència, i la interculturalitat.
Aspectes que es treballen per aquest Ajuntament al llarg de les seues tres edicions de Trobades Interculturals, sent la primera edició l'any 2012, amb l'aprovació del pla local d'immigració de la regidoria de Benestar Social i Residents Estrangers.
D'aquesta manera intentem abordar de manera transversal el foment de factors de protecció enfront del desenvolupament de conductes de risc a través del gaudi saludable de l'oci i el temps, i del desenvolupament de conductes prosociales -conducta social positiva amb/sense motivació altruista, alternativa a la conducta antisocial, individualista i egoista-.
L'objectiu general és sensibilitzar a tota la població i especialment als adults de referència dels menors sobre el caràcter preventiu de l'ús saludable de l'oci i temps lliure des de la perspectiva del respecte a la diferència, diversitat i a la interculturalitat.
S'ofereix així un espai de trobada, oci i diversió on poder gaudir en família i fer noves amistats, a través de la participació en els diferents tallers i activitats de diversa temàtica: esportives, lúdiques, culturals, ètniques (multiculturals), etc.
Relació d'activitats i tallers:
- Rocòdrom i Tirolina.
- Gymkhana familiar.
- Tallers de Psicomotricitat.
- Confecció de Polseres.
- Pintura.
- Zumba per a pares amb hij@s.
- D'Henna.
- Trenes africanes.
- Confecció d'Eriçons Interculturals.
- De Marionetes amb reciclatge.
- Tallers de Creu Roja Joventut.
- "Hora del Conte" de la Biblioteca Municipal.
- Barra de Còctels sense Alcohol.
- Exhibició de Skateboard.
- Dansa Urbana.
- Pintura de cares, i moltes coses .......